Referat stikurs

Søndag 2 juni møtte 21 spente medlemmer opp klare for kurs i stisykling med Roy Ripe. Kurset innfridde de flestes (om ikke alles) forventninger, og tilbakemeldingene jeg har fått tyder på at dette ble tatt godt i mot :-)
Roy startet med litt "kursing" i sitteposisjoner og viktigheten med å legge kroppsvekten på de rette stedene på sykkelen i de forskjellige forseringene i terrenget. Vi var mange i løypa så litt venting ble det noen ganger, men det er utrolig lærerikt å observere andre også så jeg synes den lille ventingen som oppstod på et par steder løstes  veldig bra. Etter å ha trent på å få hele kroppen med som "støtdempere" over røtter etc. tok vi skrittet videre til å forsere krappe svinger på riktig måte. Her er kluet at ytterste pedalen må ned og at tyngden må legges på nettopp denne pedalen, og jeg kan skrive under på at dette er lettere sagt enn gjort ;-) Men øvelse gjør som kjent mester, så etter et par repetisjoner fikset alle dette lett som en plett :-)

Roy viser i sakte film hvordan dette skal utføres

Mens vi står lydhøre og ser på :-)

Etter hvert var det klart for pause, og vi syklet da inn til gapahuken som Innbygda skole disponerer. Der er det fine sitteplasser og grillmuligheter, Thorbjørn hadde tatt med tørr fin ved fra landsjøåsen som han etter hvert fikk fyr på ;-) Etter å ha sittet der å spist mer eller mindre svarte pølser og slappet av en trekvarters tid var vi klare for ny økt i skogen.
Nå skulle vi prøve ut det vi hadde lært med å legge vekten på de rette stedene, vi skulle nemlig OPP en rimelig bratt bakke og (skrekk og gru) ned den samme bakken tilslutt :-P Bakken så ikke såååå bratt ut ved første øyekast, men da vi kom i bunnen av den og skulle klatre opp var den visst litt verre enn først antatt. Må legge til at det gjaldt noen av oss, andre syklet opp som om det skulle vært det mest naturlige i verden..disse "andre" var selvfølgelig først nede da vi etter hvert skulle driste oss nedover denne bakken igjen til slutt ;-)
Men her har jeg/vi mye å lære og trene videre på, og vi erfarte jo selv etter et par turer hvor det er lurt å legge vekten og hvor den IKKE bør legges :-P

Roy Ripe gjorde en god jobb og har garantert vervet flere syklister til stiene i Trysil :-)

Takk for et flott kurs, så håper jeg se dere og mange flere medlemmer på treningene framover :-)